alkoholprofilen

rolig grej. eftersom jag inte kan påstå att jag har så värst mycket för mig en lördag förmiddag som denna så ramlade jag över ett test angående mina alkoholvanor. Dock visste jag redan innan jag klickade upp länken att jag genast skulle klassificeras som typ 90% av sveriges befolkning gör när de gör ett sådant här test, som riskgrupp för alkoholproblem. Det är det som är problemet med sådana här test, ett formulär på tio frågor kan aldrig, jag menar verkligen aldrig, utröna om man har något som helst problem med alkohol eller befinner sig i någon riskgrupp..

Och redan vid första frågan blev det glasklart att även denna undersökning var otillräcklig.


På denna frågan om att jag någon gång inte kunnat sluta dricka när jag väl börjat, svarar jag aldrig direkt, för jag har alltid kunnat sluta när jag velat, kruxet är att den gråa lilla undertexten utvecklar frågan på ett sätt som gör att jag ljuger om jag svarar aldrig. Herre, vi har väl alla befunnit oss där vi bara ska gå ut och ta en öl, men sen ryckts med i sammanhanget och sällskapet och ändrat oss för att göra det till en helkväll.. Men det gör ju inte mig till en riskbrukare! Jag väljer ju att fortsätta dricka för att det är trevligt och för att jag vill, inte för att jag måste ha en öl till, men något sådant svar eller alternativ ger denna undersökning inget utrymme till.

En annan brist är att alla som konsekvent brukar alkohol, om det så bara är att man dricker ett glas vin på kvällen tors-fre-lör-sön, så har man skapat ett beteende och en vana vilket gör att man genast hamnar i gruppen av riskdrickande.

Så om ni nu också vill ta reda på era alkoholvanor och få veta att ni, men största säkerhet, också tillhör gruppen av beroendedrickare eller riskbrukare, så kan ni få göra testet själva: Alkoholprofilen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0